Giske folkebibliotek

Nudge: hvordan ta bedre valg om helse, penger og lykke
Huskelisten er tom
Vis
tekst (uformidlet) : bind Thaler, Richard H., 1945-
Nudge : hvordan ta bedre valg om helse, penger og lykke / Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein ; oversatt av Kjersti Velsand. - Nudge : Originaltittel improving decisions about health, wealth and happiness . - Oslo : Dreyers forlag, 2019. - 338 sider : illustrasjoner ISBN 978-82-8265-484-5
Kulturfond
Originaltittel: Nudge : improving decisions about health, wealth and happiness
Har bibliografi, noter, register
Nudge er det engelske ordet for 'dult' og har blitt et adferdsøkonomisk begrep for å tilrettelegge noe på en smart måte slik at folk gjør lure valg. I økonomisk teori er mennesket rasjonelt, men i virkeligheten er vi lite rasjonelle og gjør ting vi ikke burde gjøre. Forfatterne viser hvordan vi kan gjenkjenne feilslutninger vi er tilbøyelige til å gjøre ved å designe miljøer som gjør det lettere å velge det som er best for folk. Dette kaller forfatterne valgarkitektur, dvs. å designe noe slik at man dultes i en fordelaktig retning. Omtalen er utarbeidet av BS.

Målgruppe: Voksne
Språk: nob.
Språk i originaldokument: eng

Generelle emneord: - Økonomi og psykologi

 Klassifikasjon DDK: 330.019
*000     aam a22     4c 4500
*00152294
*00520211025162314.0
*007t|
*008190820b||||||||xx ||||e     |||||0 nob|d
*019  $bl
*020  $a978-82-8265-484-5$qinnbundet$cNkr 379.00
*035  $a(BIBBI)0569025
*041  $heng
*082 4$qNO-OsBA$a330.019$25
*090  $c330.019$dT
*1001 $aThaler, Richard H.$d1945-
*24510$aNudge$bhvordan ta bedre valg om helse, penger og lykke$cRichard H. Thaler, Cass R. Sunstein ; oversatt av Kjersti Velsand
*2461 $aNudge :$iOriginaltittel$bimproving decisions about health, wealth and happiness
*260  $aOslo$bDreyers forlag$c2019
*300  $a338 sider$billustrasjoner
*336  $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco
*337  $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt
*338  $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact
*500  $aKulturfond
*500  $aOriginaltittel: Nudge : improving decisions about health, wealth and happiness
*5058 $aHar bibliografi, noter, register
*5208 $aNudge er det engelske ordet for 'dult' og har blitt et adferdsøkonomisk begrep for å tilrettelegge noe på en smart måte slik at folk gjør lure valg. I økonomisk teori er mennesket rasjonelt, men i virkeligheten er vi lite rasjonelle og gjør ting vi ikke burde gjøre. Forfatterne viser hvordan vi kan gjenkjenne feilslutninger vi er tilbøyelige til å gjøre ved å designe miljøer som gjør det lettere å velge det som er best for folk. Dette kaller forfatterne valgarkitektur, dvs. å designe noe slik at man dultes i en fordelaktig retning. Omtalen er utarbeidet av BS.
*65017$aØkonomi og psykologi$2BS
*950  $aPsykologi og økonomi$zØkonomi og psykologi$9nor
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Tilgjengelig Giske folkebibliotek330.019 T